WOZ journaal december 2025

De Waarderingskamer

09-12-2025

Nieuwsbrief Waarderingskamer over de Wet Waardering Onroerende Zaken

Met de laatste weken van het jaar in zicht is het bij veel gemeenten en belastingsamenwerkingen topdrukte. Terwijl je volop werkt aan de voorbereidingen voor het nieuwe WOZ-jaar, kijken we in dit WOZ-journaal vooruit naar de aandachtspunten rond de beschikkingen met waardepeildatum 2025. Ook delen we relevante inzichten uit recente onderzoeken en inventarisaties en stellen we een nieuwe collega aan je voor.

Daarnaast werken we aan een communicatietoolkit met content die je kunt gebruiken om inwoners te informeren over verschillende WOZ-onderwerpen. Meer informatie hierover volgt binnenkort in een aparte mailing.

Tussen alle werkzaamheden door wensen we je alvast een fijne kerstperiode en een goed begin van 2026.

Aandachtspunten WOZ-beschikkingen waardepeildatum 2025

Onderstaand vragen wij aandacht voor een goede registratie van de nieuwe WOZ-waarde van objecten en belanghebbenden in de LV WOZ.

Zorg voor juiste belanghebbende in de LV WOZ
Als alles goed gaat, staat degene die de beschikking ontvangt, in de LV WOZ geregistreerd als belanghebbende. In Mijn Waarderingskamer vind je signaleringslijst 5: ontvanger beschikking niet geregistreerd als belanghebbende. Voor nagenoeg alle WOZ-objecten op deze lijst geldt dat in de LV WOZ niet de juiste persoon als belanghebbende staat geregistreerd.

Een ontvanger van de beschikking wil zijn WOZ-gegevens kunnen raadplegen in MijnOverheid. Alleen degene die als belanghebbende geregistreerd staat in de LV WOZ kan in MijnOverheid WOZ-gegevens en het WOZ-taxatieverslag raadplegen. Daarom is het van belang dat er geen WOZ-objecten meer staan op deze signaleringslijst 5. Een correctie van de huidige verschillen (op basis van de in 2025 verzonden WOZ-beschikkingen) is daarom belangrijk, voordat je in 2026 de WOZ-beschikkingen (aanslagbiljetten) verstuurt. Zodra je de nieuwe WOZ-waarden hebt geregistreerd in de LV WOZ, toont signaleringslijst 5 de verschillen op basis van de beschikkingen van 2026. Los ook die verschillen op door te zorgen dat de juiste belanghebbende staat geregistreerd in de LV WOZ.

Elk WOZ-object heeft een belanghebbende eigenaar
In Mijn Waarderingskamer staat ook signaleringslijst 16: WOZ-objecten zonder actuele eigenaar. Alleen de in de LV WOZ geregistreerde actuele belanghebbende kan de WOZ-gegevens binnen MijnOverheid raadplegen. Daarnaast is het ook voor de voor-ingevulde aangifte bij de Belastingdienst belangrijk dat elk WOZ-object een actuele belanghebbende eigenaar heeft.

Het is dus van belang de belanghebbende als eigenaar toe te voegen bij dit WOZ-object in de LV WOZ, voordat je de WOZ-beschikkingen verstuurt.

Juiste gebruikscode in LV WOZ
De gebruikscode in de LV WOZ moet overeenkomen met de wijze waarop je het WOZ-object in de heffing betrekt.

  • Gebruikscode “10”, “11” of “12” geven aan dat voor die WOZ-objecten een aanslag volgens het woningtarief is opgelegd;
  • Alle andere gebruikscodes staan geregistreerd bij WOZ-objecten die vallen onder het niet-woningentarief.

Dit onderscheid is niet alleen van belang voor gemeenten, maar vanaf 2026 ook voor de waterschappen die voor woningen een ander tarief hebben dan voor niet-woningen. De gebruikscode bepaalt bovendien of een WOZ-waarde wel of niet zichtbaar wordt op het WOZ-waardeloket.

In het webinar van 19 december 2024 hebben we hierover meer toelichting gegeven.

Correcte toestandspeildatum
De toestandspeildatum is gelijk aan de waardepeildatum tenzij er sprake is van een wijziging genoemd in artikel 18, lid 3 Wet WOZ. De toestandspeildatum speelt nu ook een rol in de tegenbewijsregeling voor box 3 in de inkomstenbelasting.

Om te zorgen dat inwoners hun WOZ-waarde eventueel kunnen gebruiken bij een verzoek voor deze regeling, is het belangrijk dat je de juiste toestandspeildatum registreert in de LV WOZ.

Wijzigingen in uw planning? Geef ze tijdig door
In de oktoberinventarisatie heb je aangegeven welke dagtekening je in 2026 gebruikt en vanaf wanneer de gegevens zichtbaar mogen worden in het WOZ-waardeloket en binnen MijnOverheid. Het is handig om wijzigingen in deze planning tijdig aan ons door te geven, zodat wij ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe WOZ-waarden zichtbaar worden op het moment dat jij dat wilt.

De dagtekening publiceren we op de pagina over jouw organisatie op onze website, zodat inwoners weten wanneer zij de WOZ-waarde kunnen verwachten.

Controleer daarnaast of ook in de LV WOZ de juiste dagtekening staat geregistreerd. Het moment waarop een WOZ-waarde zichtbaar wordt op het WOZ-waardeloket is namelijk gebaseerd op deze geregistreerde dagtekening.

Tot slot
Heb je vragen? Laat het ons gerust weten. Deze aandachtspunten komen ook aan bod in het webinar over de LV WOZ op 11 december 2025.

Let op!

Oproep: gegevens over tijdelijke woningen

Om het woningtekort snel aan te pakken wordt in het woonbeleid steeds vaker ruimte geboden om tijdelijke woningen te realiseren. Vanuit het land krijgen wij regelmatig vragen over de waardering van deze “tijdelijke woningen”.

Lastige waardering door gebrek aan verkoopprijzen
Tijdelijke woningen zijn bijna nooit in eigendom van de bewoner. Daardoor zijn er weinig verkoopprijzen beschikbaar die gebruikt kunnen worden voor een taxatie op basis van directe vergelijking met verkochte woningen. Mede hierdoor komt het onderwerp “tijdelijke woningen” regelmatig aan de orde in verschillende overleggen met de VNG en gemeenten of belastingsamenwerkingen. Verder is het taxeren van tijdelijke woningen opgenomen in de set taxatiewijzers van de VNG.

Behoefte aan gegevens voor actualisatie taxatiewijzer
Voor het goed vormgeven, actualiseren en onderbouwen van de taxatiewijzer voor tijdelijke woningen (opgenomen in de taxatiewijzer Woonwagens & Tijdelijke woningen) is er gebrek aan gegevens. Het gaat bijvoorbeeld om gegevens over:

  • stichtingskosten
  • kooptransacties
  • de verleende termijn van de tijdelijkheid
  • eventuele verlenging van deze termijn
  • overgang van ‘tijdelijk’ naar permanente woningen

Daarnaast is bij de stichtingskosten een eventuele correctie op deze kosten bij tijdelijke woningen die er al langer staan van belang of er ervaringen zijn met hergebruik zoals verplaatsing van tijdelijke woningen naar een andere locatie.

Verzoek: deel beschikbare gegevens
Wij verzoeken alle gemeente en belastingsamenwerkingen om gegevens die zij hebben over “tijdelijke woningen” binnen hun gebied te delen met het WOZ-datacenter of de Waarderingskamer. Gezamenlijk kunnen we ervoor zorgen dat ook de WOZ-waarde en de onderbouwing van deze tijdelijke woningen voldoen aan de eisen van de Wet WOZ.

flexwoningen


Fors minder WOZ-bezwaren en snellere afhandeling in 2024

In 2024 is het aantal WOZ-bezwaren bijna gehalveerd ten opzichte van 2023. Waar in het voorgaande jaar nog ruim 610.000 bezwaren werden ingediend, waren dat er in 2024 317.000, goed voor 4,2% van alle WOZ-objecten. Deze daling geldt zowel voor bezwaren die inwoners zelf indienen als voor die van gespecialiseerde no-cure-no-pay-bureaus.

Verbeterde uitvoering bij gemeenten
Bij woningen daalde het aandeel bezwaren van 8,2% naar 4,1%, en bij bedrijfsmatig vastgoed van 7,8% naar 6,0%. Het relatieve aandeel no-cure-no-pay-bezwaren bij woningen nam licht toe, ondanks de daling van het totaal aantal ingediende bezwaren.

Het lagere aantal bezwaren en de verbeterde gemeentelijke processen zorgen ervoor dat bezwaren sneller worden afgehandeld. In 2024 werd 93% van de ingediende woningbezwaren binnen het kalenderjaar afgerond, tegenover 75% in 2023. Hierdoor voldoen gemeenten veel beter aan de wettelijke termijnen en krijgen inwoners sneller duidelijkheid.

Minder bezwaren leiden tot aanpassing WOZ-waarde
Hoewel het aantal bezwaren afnam, leidde een kleiner deel ervan tot een aanpassing van de WOZ-waarde. In 2024 resulteerde ongeveer 27% van de bezwaren in een waarde aanpassing, tegenover ruim 31% in 2023. Bezwaarprocedures via no-cure-no-pay-bureaus waren opnieuw minder succesvol: slechts 18% van hun bezwaren leidde tot een wijziging van de WOZ-waarde (2023: bijna 21%).

Beroepszaken nemen ook af
Het aantal beroepsprocedures daalde eveneens sterk. Bij woningen halveerde het aantal van 17.166 in 2023 naar 6.534 in 2024. Het aandeel no-cure-no-pay-beroepen daalde van 77% naar 62%.

Toch blijft de druk op de rechtspraak hoog, omdat beroepsprocedures meer tijd vragen en cumuleren.

Vertrouwen in het WOZ-stelsel groeit
De daling van het aantal bezwaren en beroepen, in combinatie met snellere afhandeling, wijst op een verbeterde uitvoering en toegenomen vertrouwen in het WOZ-stelsel. Dat is goed nieuws voor zowel gemeenten als inwoners.

Met het oog op 2026 verwachten we opnieuw een uitdagend jaar, omdat veel mensen te maken krijgen met een stijgende WOZ-waarde. Een goede voorbereiding en heldere communicatie blijven daarbij cruciaal.

bezwaar


De WOZ-waarde onder de loep: scherpere controles en nieuwe focuspunten in 2026

We zijn weer gestart met de onderzoeken naar de kwaliteit van de taxaties bij circa 80 gemeenten. De doelstelling is helder: zorgen dat de WOZ-waarde van alle woningen en niet-woningen juist is.

De belangrijkste speerpunten voor de onderzoeken

De focuspunten voor het onderzoek zijn opgedeeld naar het type vastgoed:

1. algemeen: de basis moet kloppen

De absolute basis van een correcte WOZ-waarde is de juistheid van de objectgegevens.

  • Objectkenmerken: Er wordt extra aandacht besteed aan de correctheid van de primaire en secundaire objectkenmerken van zowel woningen als niet-woningen. Kloppen het bouwjaar, de oppervlakte en de staat van onderhoud die in het systeem staan?

2. Bij woningen: eerlijkheid en verhoudingen

Bij woningen ligt de nadruk op drie methoden om de kwaliteit te toetsen:

  • Aansluiting op de markt (ratiocontrole): We kijken opnieuw of de getaxeerde WOZ-waarden goed aansluiten bij de daadwerkelijke verkoopprijzen op de markt.
  • Validatiemodel: Wij zetten een model op basis van kunstmatige intelligentie in om de juistheid van de taxaties te controleren.
  • Onderlinge waardeverhoudingen (scheefheid): Dit is een cruciaal punt om eerlijkheid te garanderen. We controleren twee vormen van 'scheefheid':
    • Horizontale scheefheid: Zijn vergelijkbare woningen binnen hetzelfde marktsegment (bijvoorbeeld rijwoningen in wijk X) even hoog getaxeerd?
    • Verticale scheefheid: Zijn de waardeverhoudingen tussen verschillende marktsegmenten correct? (Bijvoorbeeld: Is een villa in verhouding correct getaxeerd ten opzichte van een appartement?)

3. Bij niet-woningen: focus op kenmerken en huur

Het onderzoek maakt onderscheid tussen 'courante' (vaak verhandelde) en 'incourante' (zeldzaam verhandelde) bedrijfspanden.

Courante niet-woningen
Extra focus in 2026: huurcijfers
We controleren extra op de volledigheid en juistheid van de verzamelde huurcijfers en of de taxaties hier goed op aansluiten.

Incourante niet-woningen
Extra focus in 2026: resterende levensduur, renovatie, installaties
Bij deze specialistische panden kijken we nauwkeurig naar de resterende levensduur, hoe renovaties zijn meegenomen in de waardering en wat de leeftijd is van installaties.

Agrarisch vastgoed
Extra focus in 2026: objectkenmerken
Zoals gebruikelijk ligt de nadruk op de juistheid en volledigheid van alle objectkenmerken, bijvoorbeeld van stallen, loodsen en landbouwgrond.

Belangrijkste boodschap: van controleren naar voorkomen

We benadrukken dat het controleren van de taxatiekwaliteit niet alleen een taak is voor de toezichthouder.

"Het is van belang dat deze kwaliteitscontroles veel breder door gemeenten en belastingsamenwerkingen zelf worden uitgevoerd."

Door zelf continu de objectkenmerken en de onderlinge verhoudingen te controleren, kunnen gemeenten proactief fouten opsporen en de kwaliteit van de WOZ-taxaties op een hoog niveau houden, nog voordat wij op bezoek komen. Dit leidt tot een betrouwbaardere en eerlijkere waardebepaling.


Uitvoeringsloket LvLB ondersteunt professionals bij praktische vragen

De Landelijke Vereniging Lokale Belastingen (LVLB) heeft per 1 oktober 2025 jl. het Uitvoeringsloket LVLB geopend. Dit loket is een centrale plek waar professionals van gemeenten, waterschappen en belastingsamenwerkingsverbanden terecht kunnen met praktische uitvoeringsvragen. Het initiatief sluit aan bij de bredere beweging in het vakgebied om kennis te bundelen, ervaringen te delen en zo de kwaliteit van de uitvoering te versterken.

Waarom dit loket?
De uitvoering binnen het domein van lokale belastingen staat onder druk door onder meer veranderende wet- en regelgeving, arbeidskrapte, vergrijzing, digitalisering. Veel vragen in de dagelijkse praktijk zijn operationeel van aard en vragen om een snel en eenduidig antwoord. Het Uitvoeringsloket biedt hiervoor een laagdrempelig kanaal, gekoppeld aan het netwerk van LVLB-commissies en vakinhoudelijke experts. Hierdoor ontstaat één plek waar praktijkvragen worden geïnterpreteerd, getoetst en teruggekoppeld .


Hoe werkt het?

  • Vragen kunnen worden ingediend via de website van LVLB of via Semble.
  • De afhandeling vindt in principe binnen vijf werkdagen plaats. Bij complexiteit volgt een tussentijdse update.
  • Indien nodig wordt de vraag voorgelegd aan de relevante LVLB-commissie(s) voor toetsing en een gedragen antwoord.
  • Geanonimiseerde praktijkvoorbeelden worden periodiek gedeeld, zodat ook andere organisaties van de inzichten kunnen profiteren.

Aanvullend op VNG & Unie van Waterschappen
Voor beleidsmatige of juridische vragen over wet- en regelgeving blijven VNG en de Unie van Waterschappen het eerste aanspreekpunt. Het Uitvoeringsloket LVLB richt zich nadrukkelijk op de praktische uitvoering en vormt daarmee een aanvulling voor professionals in het lokale belastingdomein.

uitvoeringsloket


Resultaten oktoberinventarisatie 2025: belangrijkste ontwikkelingen

De oktoberinventarisatie geeft een scherp beeld over de voortgang van de WOZ-herwaardering voor het belastingjaar 2026 en de bezwaarafhandeling voor het belastingjaar 2025. Gemeenten en belastingsamenwerkingen boeken op meerdere punten vooruitgang, maar er zijn ook aandachtspunten — vooral rond dagtekeningen en de tijdige afhandeling van bezwaren. Hieronder de meest opvallende uitkomsten.

Dagtekening WOZ-beschikkingen 2026
Voor de WOZ-beschikkingen die in 2026 worden verzonden, geven gemeenten het volgende aan:

  • Januari: 38 gemeenten
  • Februari: 285 gemeenten

Opvallend is dat 35 gemeenten de dagtekening 26, 27 of 28 februari willen gebruiken. Deze data vallen buiten de wettelijke termijn van acht weken.

Wij verzoeken deze gemeenten de dagtekening aan te passen naar uiterlijk 25 februari.

Bezwaarschriften
Het aantal ingediende bezwaren voor het belastingjaar 2025 ligt lager dan vorig jaar voor de woningen en iets hoger voor de niet-woningen (beide jaren cijfers uit de oktoberinventarisatie):

  • Woningen: 3,6% van de objecten staat onder bezwaar (was 4,3% in 2024)
  • Niet-woningen: 5,5% staat onder bezwaar (was 5,3% in 2024)

De invloed van no cure no pay-bureaus blijft groot, al is er een lichte daling zichtbaar:

  • Woningen: 51,3% via NCNP (was 55,8% in 2024)
  • Niet-woningen: 21,6% via NCNP (was 26,9% in 2024)

Afhandeling bezwaren
De afhandeling van de bezwaren verloopt dit jaar sneller dan vorig jaar. Toch voldoet nog niet elke organisatie aan de norm uit de WOZ-tijdlijn, die stelt dat minimaal 70% van de bezwaren vóór 1 oktober afgehandeld moet zijn.

Stand van zaken per 1 oktober 2025:

  • Woningen: 26,2% moest nog worden afgehandeld (was 43,2% in 2024)
  • Niet-woningen: 33,0% moest nog worden afgehandeld (was 47,5% in 2024)

Verwachte waardeontwikkeling
Op basis van de inventarisatie wordt tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 een gemiddelde waardestijging verwacht van:

  • Woningen: +10,6%
  • Niet-woningen: +2,7%


oktoberinventarisatie

De Connectie deelt leerpunten uit onafhankelijke audit

Hoe zorg je ervoor dat de vakbekwaamheid van medewerkers niet alleen op orde ís, maar ook aantoonbaar wordt geborgd? De Connectie liet door 4cSolutions een onafhankelijke audit uitvoeren om dit scherp in beeld te krijgen. Het doel: inzicht in de invulling van de WOZ-rollen en de mate waarin medewerkers beschikken over de juiste kennis en certificering.

Sterke basis, met aandachtspunten
Uit de audit bleek dat de basis goed is: vrijwel alle WOZ-rollen zijn belegd en op onderdelen zelfs robuust ingericht. Tegelijkertijd kwamen ook verbeterpunten naar voren. Zo ligt kennis op sommige onderdelen bij één medewerker, wat de borging kwetsbaar maakt. Daarnaast is er ruimte om de communicatie met belanghebbenden te versterken. Dit is een belangrijk aandachtspunt met het oog op de voorgenomen wetswijzigingen in de Awb, waarin informeel contact vooraf verplicht wordt.

Aantoonbare vakbekwaamheid als uitgangspunt
Een belangrijk inzicht: medewerkers zijn vaak wél vakbekwaam, maar dat is niet altijd aantoonbaar met certificaten of diploma’s. De Connectie gebruikt deze nulmeting nu om gerichter te investeren in opleiding, permanente educatie en kennisdeling.

Een voorbeeld voor de sector
De organisatie benadrukt dat vakbekwaamheid niet alleen een wettelijke vereiste is, maar vooral een basis voor betrouwbare waarderingen en vertrouwen van de burger. De audit vormt daarmee een startpunt voor verdere versterking van de uitvoering.

Met deze audit laat De Connectie zien dat vakbekwaamheid meer is dan voldoen aan eisen: het is een continu proces van leren, verbeteren en samenwerken. Een waardevolle stap richting een nog sterkere en meer toekomstbestendige WOZ-uitvoering.

De Connectie


Afscheid van vier betrokken leden van de Waarderingskamer

De Waarderingskamer neemt afscheid van vier leden die zich de afgelopen jaren met veel betrokkenheid hebben ingezet voor de kwaliteit van de WOZ-uitvoering: Vincent Lokin, Claudia van der Windt, Marjolein Boterman en Harry Roodbeen.

Hun vertrek is een mooi moment om stil te staan bij het belang van het werk van de Waarderingskamer en bij de gezamenlijke verantwoordelijkheid die alle deelnemers in het stelsel dragen. Als lid ben je er niet alleen namens je eigen organisatie. Je draagt vooral bij aan een goede uitvoering en aan het vertrouwen in de WOZ-waarderingen. Deze vier vertrekkende leden hebben de afgelopen jaren zichtbaar hieraan bijgedragen en meegewerkt aan de ontwikkeling in de breedte van het WOZ-domein.

Wij bedanken hen hartelijk voor hun bijdrage aan een sterke en professionele WOZ-uitvoering.

afscheid bestuursleden


Even kennismaken: onze nieuwe bestuurssecretaris Kim Roskam

Sinds augustus werkt Kim Roskam bij de Waarderingskamer als bestuurssecretaris. Tijd om haar voor te stellen en meer te horen over haar eerste indrukken, haar achtergrond en wat haar energie geeft, zowel binnen als buiten het werk.

Kim, welkom bij de Waarderingskamer! Kun je iets vertellen over je achtergrond?
“Voordat ik hier begon, werkte ik als communicatieadviseur bij het Interprovinciaal Overleg. Daarvoor was ik persoonlijk medewerker van een Tweede Kamerlid. In alle functies stond ik dicht bij bestuur, politiek en beleid — iets waar ik veel energie van krijg en wat goed van pas komt in mijn huidige rol.”

Wat sprak je aan in de functie van bestuurssecretaris?
“Vooral de enorme diversiteit aan taken. Als bestuurssecretaris ben je betrokken bij personele en financiële zaken, zit je dichtbij het managementteam en denk je mee over beleid, wetgeving en strategie. Die variatie maakt het werk uitdagend. Ik hou ervan dat geen dag hetzelfde is.”

Je zit hier nu ongeveer drie maanden. Hoe kijk je terug op je start?
“Het waren intensieve, maar vooral leerzame maanden. Ik heb bijna elke dag iets nieuws ontdekt over de organisatie, over de WOZ en over mijn eigen rol. En eerlijk gezegd verwacht ik dat dit de komende tijd nog wel even zo blijft. Gelukkig maar, want dat maakt het werk juist leuk.”

En buiten het werk? Wat geeft jou daar energie?
“Thuis zoek ik meer de rust op. Ik ben graag buiten en je vindt me vaak hardlopend of wandelend in de natuur. Reizen vind ik ook fantastisch. Die rustige avonden en weekenden zorgen voor balans met mijn afwisselende werk.”

Nog fun facts over je start bij de Waarderingskamer?
"
Mijn eerste werkdag was… de eerste officiële werkdag van de Waarderingskamer aan de Anna van Saksenlaan! Stiekem was ik daar zelf wel erg blij mee, want ik woon nu nog geen minuut lopen van onze oude locatie aan de Muzenstraat in Den Haag. Kortere reistijd is een luxe, maar je kan dit ook overdrijven!"


SVMNIVO zoekt assessoren voor WOZ-examens


Heb jij ruime WOZ-ervaring en wil je vakgenoten beoordelen? SVMNIVO is op zoek naar nieuwe assessoren voor de WOZ-assessments.

Wat ga je doen?

  • Portfolio’s en live assessments beoordelen;
  • Verdiepende vragen stellen en onderbouwde uitspraken doen over competenties;
  • Bijdragen aan de kwaliteit van het WOZ-examenproces.

Wat we vragen:

  • WOZ-certificaat en minimaal 5 jaar ervaring binnen een WOZ-specialisatie;
  • Onafhankelijk en communicatief sterk;
  • Analytisch, zorgvuldig en vaardig in vraag- en gesprekstechnieken.

Vergoeding: €120 per afgerond examen + reiskostenvergoeding €0,23/km.

Interesse? Stuur je motivatiebrief en cv naar Marco Kuijper via marco.kuijper@waarderingskamer.nl.