Ons toezicht
In het kort
De Waarderingskamer controleert of gemeenten de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) goed uitvoeren. Als toezichthouder voeren we verschillende soorten onderzoeken uit bij gemeenten. Daarnaast moeten gemeenten drie keer per jaar informatie opgeven aan de Waarderingskamer die de Waarderingskamer beoordeelt.
Op basis van ons oordeel, de grootte van de gemeenten en andere signalen bepalen wij bij welke gemeente we welke onderzoeken gaan uitvoeren.
De Waarderingskamer houdt toezicht
De Waarderingskamer controleert of gemeenten de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) goed uitvoeren. Het belangrijkste aandachtspunt daarbij is of de WOZ-taxaties van voldoende kwaliteit zijn. De kwaliteit van de taxaties controleren we tijdens onderzoeken bij gemeenten of op afstand. Daarnaast voeren wij ook andere onderzoeken uit. Bijvoorbeeld of de gegevens die worden gebruikt bij de WOZ-taxaties correct zijn en of de gemeente de bezwaarschriften op een juiste wijze en binnen de termijn afhandelt.
Risicogerichte werkwijze
Wij werken risicogericht. Daarmee bedoelen we dat we meer aandacht besteden aan gemeenten of onderwerpen die bij de WOZ-uitvoering minder goed scoren. Dit betekent bijvoorbeeld dat gemeenten met een laag algemeen oordeel meer aandacht van ons krijgen dan gemeenten met een hoger oordeel. Gemiddeld krijgen gemeenten een keer per jaar een inspecteur van de Waarderingskamer op bezoek.
Naast onze risicogerichte aanpak is ons toezicht ook proportioneel. Dat wil zeggen dat we bij de inzet van ons toezicht ook rekening houden met de grootte van een gemeente. Een grote gemeente bezoeken we vaker dan een kleine gemeente. Zo proberen we ons toezicht per woning of bedrijf eerlijk te verdelen.
Inzet verschillende toezichtinstrumenten
Om onze toezichthoudende taak uit te voeren zetten wij verschillende toezichtinstrumenten in. Belangrijke toezichtinstrumenten zijn onze onderzoeken. Sommige onderzoeken voeren onze inspecteurs uit bij de gemeente, terwijl andere onderzoeken meer op afstand plaatsvinden. Een overzicht van al onze toezichtinstrumenten staat in het strategiedocument.
Een voorbeeld van een toezichtinstrumenten is een onderzoek naar de kwaliteit van de taxaties. Dit onderzoek voeren wij jaarlijks uit bij ongeveer 25% van de gemeenten. Tijdens dit onderzoek kijken onze inspecteurs of de WOZ-gegevens die de gemeente heeft geregistreerd een goede weergave zijn van de straatwerkelijkheid, of de WOZ-taxaties aansluiten op de verkoopcijfers in de gemeente en of de onderlinge waardeverhoudingen juist zijn. Zo kunnen wij, samen met andere onderzoeken ons algemeen oordeel samenstellen.
-
Toezichtinstrumenten uit strategiedocument Publicatiedatum:Bekijk PDF Toezichtinstrumenten uit strategiedocument
Evaluaties toezichtsinstrumenten
De Waarderingskamer laat regelmatig één van de gebruikte toezichtsinstrumenten door een onafhankelijke organisatie evalueren. Op die manier willen we waarborgen dat de gebruikte instrumenten effectief en efficiënt zijn en blijven.
In 2023 is ons onze aanpak van de "Onderzoeken naar de kwaliteit van de taxaties" geëvalueerd.
-
Evaluatie onderzoek naar de kwaliteit van de taxaties Waarderingskamer Publicatiedatum:Bekijk PDF Evaluatie onderzoek naar de kwaliteit van de taxaties Waarderingskamer
Publicatie van toezichtresultaten bij gemeenten
De bevindingen van ons toezicht leggen we vast in rapporten. Deze rapporten betreffen meestal de bevindingen in een bepaalde gemeente. Om transparant te zijn over onze bevindingen publiceren we deze rapportages. Deze rapportages staan op de pagina's per gemeente: beoordelingen gemeenten.
Landelijke thematische onderzoeken
Naast de rapporten per individuele gemeente of per samenwerkingsverband worden er ook landelijke analyses uitgevoerd die gepubliceerd worden in landelijke rapporten.
Meer over ons toezicht op gemeenten
Het algemeen oordeel
Lees over hoe ons algemeen oordeel over gemeenten tot stand komt
Ons toezichtplan
Onze toezichtstrategie wordt uitgelegd in ons toezichtplan
Publicaties
De publicaties van de Waarderingskamer