Interactie
Bij de uitvoering van de Wet WOZ is sprake van regelmatig contact tussen de voor de WOZ-uitvoering verantwoordelijke gemeente en belanghebbenden. Deze contacten vatten we in de Waarderingsinstructie samen als "interactie".
In het kort
De belangrijkste vormen van interactie die we kennen in het WOZ-proces zijn: het bekend maken van de WOZ-waarde, het verstrekken van een taxatieverslag en het communiceren over bezwaren tegen de WOZ-waarde. Maar er zijn meer vormen van interactie.
Deze pagina's helpen om een aantal belangrijke aspecten van de communicatie met belanghebbenden correct in te richten.
Taxatieverslag
Het taxatieverslag is een belangrijk communicatie-instrument voor de interactie tussen een gemeente en een WOZ-belanghebbende. De inhoud van dit taxatieverslag hangt sterk af van het type object. Het taxatieverslag voor woningen wordt het meest gebruikt, omdat de meeste WOZ-objecten tot deze categorie behoren.
Nadere informatie over de taxatieverslagen staat op de volgende pagina's:
Voor het taxatieverslag woningen is net als voor andere categorieën objecten een model-taxatieverslag vastgelegd in de regelgeving. Maar er wordt momenteel gewerkt aan een modernisering van dit taxatieverslag. Gemeenten worden gestimuleerd om dit gemoderniseerde taxatieverslag al zoveel mogelijk te gebruiken. ,
Onder "woningen" vindt u meer informatie over het gemoderniseerde taxatieverslag woningen.
Verantwoordingsdocument
Een verantwoordingsdocument geeft inzicht in de manier waarop WOZ-taxaties tot stand zijn gekomen.
Herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ
Met ingang van 1 januari 2024 is de wet Herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en bpm in werking getreden. Daardoor zijn de proceskostenvergoeding die betaald worden bij gehonoreerde bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-waarden verlaagd en worden deze vergoedingen altijd uitbetaald aan belanghebbenden.
Met name de overgang naar deze nieuwe regels kan leiden tot vragen, die we hieronder zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Proceskosten bezwaarfase
-
De hoogte van de proceskostenvergoeding voor een WOZ-dienstverlener (in de wet: beroepsmatig verleende rechtsbijstand) is per 1 januari 2024 nog maar 25% van het bedrag uit het Besluit proceskosten bestuursrecht.
Bron: Artikel 30a lid 1 Wet WOZ.
Rekenvoorbeeld
2 punten (1 bezwaarschrift + 1 hoorzitting) x € 310 x 0,25 = € 155.
LET OP: In 2024 is het bedrag per punt in de bezwaarfase niet meer € 296 maar € 310.
Proceskosten beroepsfase
-
In een beroepsprocedure over de WOZ-waarde, is de proceskostenvergoeding per 1 januari 2024 nog maar 25% van het bedrag op basis van het Besluit proceskosten bestuursrecht, als de WOZ-waarde wijzigt.
Als een beroepsprocedure alleen op formele onderdelen gegrond is (denk aan een schending van de verplichting tot inzage in zaakstukken) maar de WOZ-waarde niet verandert, dan is de proceskostenvergoeding 10% van het bedrag uit het Besluit proceskosten bestuursrecht.
Bron: Artikel 30a lid 2 Wet WOZ.
Rekenvoorbeeld
2 punten (1 beroepschrift + 1 zitting) x € 875 x 0,25 = € 437,50.
LET OP: In 2024 is het bedrag per punt in de beroepsfase niet meer € 837 maar € 875.
Overgangssituaties 2023 naar 2024
-
Voor een bezwaar tegen de WOZ-beschikking 2023 geldt de oude regeling. In de bezwaarfase komt dit meestal neer op: 1 punt voor het bezwaarschrift en 1 punt voor de hoorzitting. Het bedrag per punt in 2024 is € 310.
Voor beroepen tegen uitspraken op bezwaar in 2024 geldt dan wel de nieuwe regeling want het moment van de uitspraak op bezwaar is bepalend voor de regeling in het beroepsfase.
Rekenvoorbeeld
Bezwaarfase: 2 punten x € 310 = € 620
Beroepsfase: 2 punten x € 875 x 0,25 = € 437,50
-
Voor beroepen tegen een uitspraak op bezwaar die is gedaan in 2023 geldt de oude regeling. Dat is meestal 1 punt voor het beroepschrift en 1 punt voor het bijwonen van de zitting. Het bedrag per punt in 2024 is € 875.
-
Voor beroepen tegen een uitspraak op bezwaar die is gedaan in 2024 geldt de nieuwe regeling. De datum van de uitspraak op bezwaar is bepalend voor de proceskostenvergoeding in de beroepsfase.
-
De datum van de WOZ-beschikking is bepalend voor de proceskostenvergoeding. Als voor een (mede)belanghebbende de WOZ-waarde 2023 (waardepeildatum 1-1-2022) pas na 1 januari 2024 bij WOZ-beschikking wordt vastgesteld, geldt voor zowel de bezwaar- als de beroepsfase de nieuwe regeling voor proceskostenvergoeding (x 0,25).
Uitbetaling proceskosten
-
Per 1 januari 2024 betaalt de gemeente de proceskostenvergoeding altijd aan de belanghebbende, ongeacht of de oude of de nieuwe regeling voor de hoogte van de vergoeding geldt. Die belanghebbende is het bedrag verschuldigd aan de WOZ-dienstverlener. De belanghebbende is een overeenkomst aangegaan en heeft voor de dienstverlening een machtiging getekend.
-
Ja. Uitbetaling van proceskosten, immateriële schadevergoeding, dwangsom en griffierecht vindt sinds 1 januari 2024 altijd plaats op bankrekening op naam van belanghebbende. Dat geldt ook voor uitspraken op bezwaar- of beroepschriften die vóór die datum zijn gestart. Dat geldt ook als belanghebbende een machtiging heeft getekend waarin de vordering is overgedragen aan een dienstverlener.
-
Vaak zal dit het rekeningnummer zijn waarmee de belanghebbende belasting aan de gemeente betaalt. Als geen rekeningnummer bij de gemeente bekend is, moet de gemeente het rekeningnummer bij de belanghebbende opvragen.
-
Nee, dat mag niet. Dit is vastgelegd met de bepaling dat vorderingen tot uitbetaling van deze vergoedingen niet vatbaar zijn voor vervreemding of verpanding.
Bron: artikel 30a lid 5 Wet WOZ.
-
Hoewel iemand zelf een overeenkomst is aangegaan met een WOZ-dienstverlener, vindt de Waarderingskamer het zorgvuldig als de gemeente haar inwoners er duidelijk op wijst dat - vanwege deze nieuwe regels - de proceskostenvergoeding nu op hun eigen rekening uitbetaald wordt, maar deze kosten verschuldigd zijn aan de WOZ-dienstverlener. Wanneer de gemeente de uitspraak op het bezwaar niet alleen verstuurt aan de gemachtigde, maar ook direct naar de belanghebbende, dan kan dit ook genoemd worden in de uitspraak op het bezwaar.
Uitleg over de nieuwe regels voor het uitbetalen van proceskosten kan onderdeel uitmaken van de algemene informatie over bezwaar tegen de WOZ-beschikkingen in 2024, bijvoorbeeld op de website van de gemeente.
Verder is het zorgvuldig dat wanneer een bedrag wordt overgemaakt aan een belanghebbende, er een brief (Berichtenbox) aan belanghebbende wordt gestuurd met uitleg over de achtergrond van de betaling en de verplichtingen in de richting van de WOZ-dienstverlener waarmee een overeenkomst is aangegaan. Dit is zeker van belang als de uitspraak op bezwaar alleen gestuurd is aan de gemachtigde. Maar ook wanneer de uitspraak op bezwaar wel aan belanghebbende is gestuurd, is het mogelijk dat een passage over de uitbetaling van de vergoeding de belanghebbende niet is opgevallen.
-
Formeel is dit niet verboden. Toch is het niet wenselijk om van deze mogelijkheid gebruik te maken, omdat dit mogelijk de belanghebbende in de problemen brengt, wanneer deze de WOZ-dienstverlener moet betalen.
Andere kostenvergoedingen
-
In de WOZ krijgt iemand immateriële schadevergoeding als de bezwaar en beroepsprocedure samen langer dan twee jaar duren. In dat geval stelt de Wet WOZ de immateriële schadevergoeding op € 50 per half jaar overschrijding van die termijn.
Bron: artikel 30a lid 3 Wet WOZ.
-
Nee, de Wet WOZ wijzigt de hoogte van de vergoeding voor WOZ-taxatierapporten niet. Volgens de Richtlijn van de gerechtshoven is dit twee uur à € 53 per uur, alhoewel hier bij geautomatiseerde rapporten soms van wordt afgeweken.
Bron: Richtlijn gerechtshoven inzake vergoeding van proceskosten bij WOZ-taxaties
Rechtbank Den Haag 28 juni 2023, ECLI:NL:RBDHA:2023:12806.
Achtergrond verplicht informeel contact
Vanuit het kabinet wordt in samenwerking met gemeenten nog gewerkt aan verdere maatregelen ter optimalisering van het WOZ-proces en de communicatie met belanghebbenden. Over deze maatregelen en de al in gang gezette maatregelen heeft de staatssecretaris van Financiën al enkele malen de Tweede Kamer geïnformeerd. De ontwikkeling van de ideeën over deze maatregelen komt tot uitdrukking in de volgende brieven aan de Tweede Kamer:
- Kamerbrief over voortgang maatregelen (11 december 2023)
- Aanbiedingsbrief Belastingplan 2024 (19 september (2023)
- Plan van aanpak maatregelen no-cure-no-pay-problematiek (23 maart 2023)
Overige aandachtspunten interactie
Informatiebeschikking
Een juiste registratie van de objectkenmerken is van belang voor zowel de gemeente als voor belanghebbenden.
Tegengesteld belang in WOZ-zaken
De Waarderingskamer heeft ter ondersteuning een stappenplan bij tegengesteld belang.