Informatiebeschikking

In het kort

Een juiste registratie van de objectkenmerken is van belang voor zowel de gemeente als voor belanghebbenden. De kenmerken zijn de basis voor een goede waardebepaling.

Er zijn verschillende manieren om de kenmerken goed in beeld te krijgen, zoals: het versturen van inlichtingenformulieren, interactie met belanghebbenden of voormeldingen. Als de gevraagde informatie uitblijft, kan de informatiebeschikking een manier zijn om de gegevens te krijgen die nodig zijn.

Op deze pagina vindt u een uitleg hoe de informatiebeschikking kan worden ingezet.

Verbeteren van de kwaliteit van de kenmerken

Informatiebeschikkingen kunnen op verschillende manieren bijdragen aan een beter WOZ-proces:

Juiste kenmerken bij de WOZ-beschikking
De informatiebeschikking kan bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de kenmerken, zowel bij het uitvoeren van de herwaardering als in de bezwaarfase.

Helderheid over de kenmerken in bezwaar
Uit onderzoek blijkt dat de secundaire kenmerken de belangrijkste oorzaak zijn van een gegrond bezwaar. De inzet van de informatiebeschikking schept duidelijkheid en voorkomt dat de objectenmerken in een latere fase nog ter discussie staan.

Verbetering kenmerken nabijgelegen woningen
De verkregen informatie kan via een domino-effect ook bijdragen aan betere objectkenmerken van andere nabijgelegen woningen.

Vooraf of tijdens de bezwaarfase

Er zijn verschillende momenten om de informatiebeschikking in te zetten: voorafgaand aan de beschikkingen of tijdens de bezwaarfase. De keuze is aan de gemeente.

In het primaire proces is het opvragen van de objectenmerken met een informatiebeschikking nuttig als via een inlichtingenformulieren of voormelding al om de gegevens is gevraagd, maar deze niet zijn verstrekt. Ook in de bezwaarfase kan een selectie worden gemaakt van objecten waarbij een risico bestaat op onjuiste kenmerken.

In beide fasen is het belangrijk dat vertraging zoveel mogelijk wordt beperkt. Dit kan door:

- de informatiebeschikking al bij het eerste inlichtingenformulier aan te kondigen.

- het inlichtingenformulier met de ontvangstbevestiging van het bezwaarschrift mee te sturen;

- waar mogelijk te werken met gedeeltelijk vooraf ingevulde formulieren, zodat de administratielast voor belanghebbenden wordt beperkt.


Inhoud van de informatiebeschikking

  • Leg uit waarom de gevraagde informatie noodzakelijk is.
  • Noem een termijn voor het verstrekken van de gegevens.
  • Benoem de gevolgen van het niet verstrekken van gegevens. Bij uitblijven van informatie, maakt de gemeente een zo goed mogelijke eigen inschatting van de kenmerken.
  • Benoem de periode waarvoor de informatiebeschikking geldt. Bijvoorbeeld dit jaar en volgend jaar.
  • Gebruik heldere taal

Bijvoorbeeld:

U geeft aan dat de waarde niet juist is en dat de woning een aantal minpunten heeft. Natuurlijk willen we uw bezwaarschrift zo snel mogelijk afhandelen. Daarom verzoek ik u om aanvullende gegevens over de woning [1,2,3]. Als u hieraan niet mee wilt of kunt werken, ga ik bij de afhandeling van uw bezwaarschrift uit van de gegevens die ik van uw woning heb.”

Liever informeel contact

Direct en mondeling contact met belanghebbenden is en blijft belangrijk voor het vertrouwen in de WOZ. De informatiebeschikking hoeft daaraan niet in de weg te staan.

Het middel kan worden ingezet bij specifieke gevallen. Ook na bezwaar en de inzet van de informatiebeschikking is informeel contact met belanghebbenden mogelijk. Het is een juridisch instrument, maar de communicatie hoeft dat niet te zijn.

Voorbeelden en wettelijke bepaling

Er zijn enkele voorbeelden van inlichtingenformulieren en informatiebeschikkingen beschikbaar. De informatiebeschikking is geregeld in artikel 52a van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR).