Totstandkoming algemeen oordeel

In het kort

Wij geven alle gemeenten een oordeel over de WOZ-uitvoering. Dit noemen wij ons algemeen oordeel. Op deze pagina vindt u een uitleg van hoe ons algemeen oordeel tot stand komt. 

Totstandkoming algemeen oordeel

Om tot een algemeen oordeel te komen doen wij onderzoek naar de uitvoering van de WOZ-processen bij gemeenten. We controleren op negen onderdelen:

  • voortgang bekendmaking WOZ-waarden (verzenden beschikkingen);
  • kwaliteit en voortgang afhandeling bezwaren;
  • leveren van gegevens aan de afnemers via de Landelijke voorziening WOZ;
  • juistheid en volledigheid van de objectkenmerken waarmee getaxeerd wordt;
  • kwaliteit van de taxaties van woningen;
  • kwaliteit van de taxaties van bedrijven (niet-woningen);
  • afstemming van de WOZ-gegevens op de gegevens in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG);
  • afstemming van de WOZ-gegevens op de gegevens in de Basisregistratie Kadaster;
  • afstemming van de WOZ-gegevens op de gegevens in het Handelsregister.
De onderdelen die het zwaarst mee tellen zijn:
  • voortgang verzenden beschikkingen;
  • kwaliteit en voortgang afhandeling bezwaren;
  • juistheid en volledigheid van de objectkenmerken waarmee getaxeerd wordt;
  • leveren van gegevens aan de afnemers via de Landelijke voorziening WOZ.

Als er op één van de eerste drie onderdelen verbeterpunten zijn dan kan een gemeente geen oordeel “goed” krijgen. 

Goedkeuring bekendmaken nieuwe WOZ-waarden

Voordat gemeenten de nieuwe WOZ-waarde bekend mogen maken aan woningeigenaren en huurders (belanghebbenden) controleren wij of de WOZ-taxatieresultaten goed zijn. Dit doen wij door bij ongeveer 80 gemeenten onderzoek te doen naar de kwaliteit van de taxaties en bij de overige gemeenten halen wij informatie uit ingevulde vragenlijsten die gemeenten verplicht aan ons moeten leveren.

Als blijkt uit ons onderzoek dat de kwaliteit van de taxaties niet voldoen aan de eisen, dan krijgt een gemeente alleen toestemming om de WOZ-waarden bekend te maken als:

  • de tekortkomingen niet direct betrekking hebben op de kwaliteit van de taxaties;
  • de tekortkomingen die wel betrekking hebben op de kwaliteit van de taxaties tijdelijk zijn.

Als de kwaliteit van taxaties bij een gemeente niet goed is dan houden wij verscherpt toezicht. Dat betekent dat een gemeente meerdere keren per jaar door een inspecteur wordt bezocht. Ook moet een gemeente een plan van aanpak maken, waarin staat beschreven hoe zij ervoor zorgt dat de kwaliteit van taxaties verbeterd wordt.

Aanpassen algemeen oordeel

Ons algemeen oordeel wordt alleen aangepast wanneer wij na nieuw onderzoek vaststellen dat de tekortkomingen zijn opgelost.