Hoe ervaar jij de waarde van je woning?

27-05-2025

Hoe ervaar jij de waarde van je woning?

Als toezichthouder op de Wet WOZ volgen wij niet alleen hoe gemeenten de WOZ-waarde vaststellen, maar ook hoe mensen die waarde ervaren – en wat daarover leeft in de samenleving. In 2023 en opnieuw in 2025 hebben wij daarom onderzoek laten uitvoeren naar de beleving van inwoners over de WOZ-waarden. Want vertrouwen begint bij transparantie, zorgvuldigheid en communicatie. De inzichten uit dit publieksonderzoek én uit de analyse van de beeldvorming over 2025 geven ons waardevolle signalen over waar het goed gaat én waar verbetering mogelijk is.

Begrip groeit, maar verwarring blijft
Een meerderheid van de woningeigenaren herkent de systematiek achter de WOZ-waarde: zij weten dat deze gebaseerd is op verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. Tegelijkertijd denkt een aanzienlijk deel van de mensen onterecht dat de waardepeildatum van 2025 op 1 januari 2025 ligt, terwijl dit in werkelijkheid 1 januari 2024 is. Ook verwarren inwoners nog regelmatig de WOZ met de OZB – alsof de WOZ direct bepaalt hoeveel belasting je betaalt. Dat is niet zo. Het gemeentelijk tarief bepaalt de hoogte van de gemeentelijke belastingen. Het is aan de gemeenteraad om het tarief vast te stellen. Dat onderscheid tussen waarde en gemeentelijke tarief is in de praktijk niet vanzelfsprekend.

Veranderende omstandigheden
De WOZ-waarde speelt een steeds belangrijkere en bredere rol in het maatschappelijk verkeer en dat zien we terug in het publieke debat:

  • Gemeenten gebruiken de WOZ-waarde vaker als criterium voor isolatiesubsidies, meestal in combinatie met bijvoorbeeld het energielabel.
  • De discussie over box 3 zorgt voor meer aandacht voor de WOZ als vermogensindicator.
  • Plannen om de WOZ-waarde zwaarder te laten meewegen bij het bepalen van de maximale huur duiken op in de media, maar leiden (nog) niet tot veel reacties onder huurders.
  • De beeldvorming rond no cure no pay-bureaus kantelt: steeds vaker wordt erkend dat direct contact met de gemeente of zelf bezwaar maken een beter resultaat kan opleveren.

WOZ blijft gevoelig onderwerp
In vergelijking met de piek in 2023 neemt het aantal social media berichten over de WOZ-waarde af. In de eerste vier maanden van 2025 zijn er ruim 6.600 vermeldingen, met een piek in februari, het moment waarop de meeste beschikkingen worden verzonden. In april was er een tweede piek in de social media, vooral door de huurplannen van minister Keijzer. De WOZ blijft een onderwerp dat mensen raakt. Enige verbazing over de hoogte van de WOZ is een jaarlijks terugkerend fenomeen, vaak verwoord als: “Op papier woon ik in een paleis, maar in werkelijkheid is het gewoon mijn rijtjeshuis.”

Contact helpt, maar kan beter
Veel inwoners maken geen bezwaar, maar zoeken wel contact met de gemeente. Dat is positief, want bezwaar is niet altijd nodig – een goed gesprek kan vaak al verhelderen. Toch ervaart een derde van de mensen dit contact als (heel) negatief. Wat helpt volgens inwoners? Snelle en duidelijke uitleg, beter luisteren, en vooral: actief benoemen dat contact opnemen ook een optie is naast bezwaar maken.

WOZ en OZB vaak door elkaar gehaald
In gesprekken en online reacties worden de WOZ en de OZB nog vaak door elkaar gehaald. Inwoners zeggen bijvoorbeeld “we betalen ons blauw aan WOZ”, terwijl ze eigenlijk de OZB (Onroerende Zaak Belasting) bedoelen. Ook is er weinig bewustzijn dat de OZB-tarieven (door de gemeenteraad bepaald) kunnen worden aangepast als de WOZ-waarden stijgen of dalen. Dat nuanceverschil komt nauwelijks terug in de beleving.

Onafhankelijk toezicht blijft belangrijk
In de online beeldvorming zien we dat het gezag van de Waarderingskamer als toezichthouder nog altijd breed wordt geaccepteerd. We worden regelmatig genoemd, vaak feitelijk (“volgens de Waarderingskamer...”) of positief (“van de Waarderingskamer krijgen wij toestemming…”). Dat bevestigt onze onafhankelijke rol in het WOZ-stelsel.

Wij toetsen niet alleen of gemeenten de juiste systematiek toepassen bij het vaststellen van de WOZ-waarden, maar kijken ook naar hoe gemeenten inwoners informeren, aanspreken en ondersteunen. Want goede uitvoering is meer dan alleen technisch kloppende waarden. Het gaat ook om duidelijkheid, bereikbaarheid en vertrouwen.

Tot slot:
De WOZ-waarde raakt iedereen. Daarom blijven wij als Waarderingskamer investeren in het verbeteren van de uitvoering van de WOZ én de beleving daaromtrent. Zodat dat u kunt rekenen op een juiste WOZ-waarde!

Met andere woorden: De Waarderingskamer. Reken op een juiste WOZ